Aby se dětem na kroužku líbilo

05.09.2019

Zalíbil se vám nějaký kroužek, ale první hodina nebyla zcela podle Vašich představ? Nevěšte hlavu a hlavně to nevzdávejte, přinášíme vám možné vysvětlení proč tomu tak je a pár rad, ABY SE DĚTEM NA KROUŽKU LÍBILO. 

Je za námi první týden nového školního roku a s ním jistě děti zažily mnoho aktivit školních, školkových a do toho vyzkoušely nepřeberné množství zajímavých kroužků.  Ale někde se stala chyba - malému šikulovi se na kroužku i přes veliké snahy instruktora nelíbí! Nebo jste přišli natěšení se svým miminkem či batolátkem na první hodinu baby kurzu a skončilo to fiaskem - dítě nechtělo spolupracovat, plakalo a vy jste odešli zklamaní a nešťastní? Nezoufejte a věřte své intuici! Vy nejlépe znáte své dítě a  jistě jste mu vybraly kroužek, který by ho mohl zajímat - vždyť žádný rodič, kterému záleží na tom, aby byl jeho potomek šťastný, úmyslně nevybere aktivitu, která by dítě nebavila. Ale jak to udělat, aby se dětem na kroužku líbilo?

Mějte na paměti, že:

Je to nové: Ať už jste se svým dítětem na kroužku přítomni nebo ne, vždy platí stejná situace - pro děti i pro Vás je to zcela nová zkušenost. A to nehledě na to, že jste před prázdninami již kroužek navštěvovali - stačí, aby se na kroužku sešla jiná parta dětí, přišla nová maminka s prckem nebo se pozměnilo prostředí, ve kterém se kroužek odehrává. Proto, pokud je to možné, vynasnažte se přijít s dítětem na kroužek o něco dříve - ideálně o 15 až 20 minut a nechte dítě i sebe v klidu rozkoukat, nasát atmosféru a poznat případné změny. 

Spěch nepomáhá: Není to žádná závratná myšlenka, ale pokud odchod z domova a příchod do místa konání bude probíhat ve spěchu a nepohodě, nepřijdete Vy ani dítě správně na kroužek naladěni. Pokud to jen trochu půjde, přivstaňte si a vše si včas připravte, aby odchod z domova proběhl pozitivně s mírným těšením na nové zážitky. I odchod po kroužku by měl být klidný, ideálně by měla být celá tato událost zakončena dobrou svačinkou, libovolnou hrou dítěte nebo přečtením pohádky.

Informovanost se vyplácí: Neinformovaný rodič jde na kroužek plný otázek = je nejistý a může být kvůli tomu nervózní. Děti mají dar tyto pocity velmi rychle vycítit a stanou se nedůvěřivými i k celé nové situaci (k aktivitě, místu, lidem)  a budou hledat bezpečí a jistotu. A tu naleznou kde? Jak jinak než u rodiče v náručí, nebo ve známém prostředí domova. Tyto nejisté děti se pak přeměňují v opičky, které se odmítají vzdát krku svých rodičů, nebo je donutí pláčem kroužek opustit. Proto si snažte všechny důležité informace zjistit předem, aby jste šli do prostředí, které Vás překvapí co nejméně. Budete se pak moci plně věnovat potřebám Vašeho dítěte a ne jiným organizačním aktivitám .

Dítě potřebuje vzor, oporou a jistotou: Připravte sebe i dítě na novou událost předem - mluvte o kroužku, zkuste si nějaké kroužkové aktivity doma a ukažte, že se na kroužek těšíte. Nic se ale nesmí přehánět, mohlo by se stát, že starší děti naším přehnaným nadšením spíše zmanipulujeme, nebo nám ho prostě neuvěří. Je také dobré vyzkoušet si cestu na místo konání - vždyť někdo na kroužek může jet poprvé v životě tramvají, autobusem nebo objeví parádní dětské hřiště! To jsou zážitky plné emocí, které by měly mít menší děti šanci zpracovat. Když jim tento čas nedopřejeme, může se stát, že na nějaký kroužek nabitý plný aktivit nemusí mít po takovéto zajímavé cestě vůbec chuť. 

Moc zážitků je na škodu: První školní týden patří k nejstresovitějším týdnům v roce. Mnohé děti jsou poprvé do školky, kde se musejí vyrovnat s novým prostředím, kamarády a hlavně s tím, že tam s nimi není maminka. Tyto změny mohou děti vstřebávat týden, dva, ale klidně i déle. Mnohdy jim ale nedáme ani hodinu a ženeme je do dalšího nového prostředí. Proto radíme milí rodičové, vžijte se do jejich situacePředstavte si sami sebe, když vám byly tři roky. V září vás maminka šoupne do školky, kde jste celý den. Po vyzvednutí vás převeze autem do kroužku a zase tam není s vámi. Jak byste se cítili, jak by bylo vám? To je jedno, že ve školce jsou hodné paní učitelky a v kroužku hodné tety, to děťátko chce být s maminkou. Nebo jste malé batolátko, či kojenec, který je poprvé mezi stejně starými dětmi a v úplně novém prostředí a ještě se po vás chce, aby jste dělali něco konkrétního.  Snažte se tedy být co nejvíce empatičtí a trpěliví. Pokud budete mít pocit, že toho nového je na Vaš dítko až moc, domluvte se např.s lektorem, že kurz začnete až o týden nebo dva později.

S plným žaludkem a vhodným oblečením jde všechno lépe: K tomu asi není co dodat, žíznivé či hladové dítě rozhodně nebude spokojeno, stejně tak jako když ho budou tlačit malé cvičky, překážet sukýnka či tlačit overálek.

Každé dítě je originál: Jen Vy nejlépe víte, jaký Váš prcek opravdu je a jestli mu bude vyhovovat na kroužku spíše menší kolektiv a klidná atmosféra, nebo naopak veliké akce, kde si "bude svým pánem". Jestli je pro něm vhodný kroužek odehrávající se venku, nebo spíše uvnitř atd.

Pokud už budete posílat své dítě do kroužku samostatně:

Je téměř nezbytné jej na to připravit už doma. Když se dítěte doma zeptáte, zda chce chodit na cvičení, plavání nebo kreslení, většinou radostně zvolá "ano". Málokteré malé dítě však pochopí, že tam nebudou rodiče.

Proto prosím - popovídejte si s vaším dítětem o tom, co se na kroužku děje a co jej čeká. Řekněte mu, že půjde do cvičebny/učebny s instruktorkou nebo tetou, která ho dovede zpět k Vám. Vysvětlete mu, že všechny děti tam budou samotné a to je na tom to príma.

Zeptejte se ve vašem kroužku, jak lekce probíhá, a přesně toto popište svému dítěti jeho řečí, tak aby vás pochopilo. Např. jestli si v kroužku hrají před nebo jen po něm. Vysvětlete mu, že pokaždé, až se naučí něčemu novému, bude mít prostor na hraní s novými kamarády. Nebo že ještě než půjde cvičit, může si chvíli pohrát. U nás třeba máme hrací prostor z organizačních důvodů před i po kroužku.

Prosím neslibujte svým dětem nemožné :-). Loni nám jedna holčička usedavě plakala tři lekce za sebou. Byla velmi šikovná, jen maminka ji poslala na cvičení bez předchozích informací o tom, co se bude dít. Holčička si myslela, že celé cvičení bude jezdit na skluzavce. Když jsme to pochopili a vysvětlili jí co a jak, bylo vše v naprostém pořádku.

Protože děti chceme naučit co nejvíce a přejeme si, aby se jim u nás líbilo, aby byly šťastné a těšily se na kroužek, velmi nám pomůže když vy, rodiče, si s dětmi popovídáte ještě dříve, než na kroužek přijdete. Mnoho center má na youtube videa z výuky. Můžete je ukázat dětem, aby měly představu, jak to na kroužku chodí. My taková máme na FB, nejsou dokonalá, ale pro potřeby představivosti stačí.

Poslední důležitá informace: několikrát dětem zopakujte, že na ně budete čekat. 

Pokud však je připravené, dobře naladěné a najezené, je vše v naprostém pořádku a kroužek si užívají všichni.

Udělali jste to přesně takto a stejně se kroužek nelíbil?

V tom případě doporučujeme mít trpělivost, ale přitom poslouchat svůj instinkt:

Z vlastní zkušenosti vím, že první hodiny kroužku bývají dost chaotické. Děti nechtějí moc spolupracovat a jejich pozornost je roztříštěná. Je to tím, že je kolem nich mnoho zajímavých věcí a nových lidí. Obzvlášť těžké jsou první minuty úvodní hodiny a je jedno jestli se jedná o kojenecké cvičení, nebo kroužek pro předškoláky. Proto prosím, mějte nejen s dětmi, ale i s námi lektory trpělivost a dejte nám všem šanci ukázat, co v nás je! :) Alespoň 3 hodiny trvá, než si na sebe zvykneme - než se děti rozkoukají, zvyknou si na "řád" hodiny a zjistí, že je to vlastně veliká legrace a také než si lektor získá důvěru dětí i rodičů. Když to nevzdáte hned po první hodině, uvidíte, jak se postupně Vás prcek bude více a více do hodin zapojovat a začne se na kroužek těšit.

Příklad  z praxe: Do výtvarného kroužku začal chodit 2,5 roční chlapeček hlavně z důvodu socializace (čekal ho nástup do MŠ). Na kroužku první hodinu plakal, nechtěl vůbec spolupracovat. Jako lektorka jsem na něj netlačila,  snažila jsem se uklidnit jeho i maminku, že je vše v pořádku a až bude chtít, připojí se k nám. Zapojil asi jen do jedné aktivity a maminka nechtěla kvůli tomu na další hodinu přijít. Nakonec se ale nechala přesvědčit, přišla i na druhou hodinu a na té třetí  chlapeček dělal s námi všechny aktivity a plakal, když měl odejít domů. Chodili k nám pak pravidelně až do nástupu do MŠ.

Samozřejmě pokud máte pocit, že lektor není na hodinu připravený, nelíbí se Vám prostředí ve kterém se kroužek odehrává nebo ani po 3 hodinách se dítěti na kroužku nelíbí, "nehroťte to" a raději se z kroužku odhlašte. Každé dítě je originál a Vy nejlépe poznáte, jestli je na kroužku opravdu nešťastné, nebo to na Vás"jenom zkouší". Můžete to zkusit třeba opět za měsíc, za půl roku. Možná se ale dočkáte velikého překvapení - dítě samo přijde s prosbou, že chce "jít za těmi kamarády a srandovní tetou". 

 !!! Řekli jsme Vám spíše obecné rady a ty mohou a nemusí pomoci.  Jak už jsme řekli několikrát, každé děťátko reaguje na první hodiny na kroužku svým osobitým stylem a tak pokud by Vám tyto rady nepomohly, obraťte se přímo na lektora, který kroužek vede. Pokud je opravdu kvalitní, měl by Vám být schopen poradit a domluvit  se s Vámi na dalším postupu. :)

Krásné chvíle strávené na kroužcích Vám za MC Beruška přeje teta Karol :)


© 2019 MC Beruška z.s. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky